XVII JORNADA PEDAGÒGICA
9 d'abril del 2005

tornar a l'inici
  convit

El títol d'aquesta nostra 17ena Jornada Pedagògica m'ha suggerit un joc, ben segur que l'hem fet més d'una vegada, consistent en triar "allò que t'enduries a una illa deserta" o en dir "què salvaries si es cremés casa teva?".

El joc pretén fer un senzill exercici que obliga els jugadors a esforçar-se per discernir entre allò més accessori i el que es considera realment important i necessari. Discernir per triar aquells tres o quatre objectes que, per la seva significació, importància o valor ens sembla que han de ser just el que ens emportem o salvem. Triem en funció d'allò que és important per a nosaltres, en funció d'allò que té, en definitiva, més valor per a cadascú.

Poc, però, el just, el valuós o el necessari -alhora, viable-. Cal tenir clar, també, que a l'illa hi va més gent i cadascú porta els seus tres o quatre objectes i..., al final, pot passar que, com que amb tot el que cadascú porta, no hi capiguem, hàgim de decidir, de comú acord, de tornar a triar què llencem al mar.

No és, em sembla, una qüestió de quantitat, de molt o de poc, i menys en educació; sinó, més aviat, de qualitat. Fins aquí, queda clar que tot plegat no és més que donar sentit a allò que decideixo-decidim de triar, desprès de fer una bona selecció, discussió, contrast i pacte. Sabem que allò que he/hem decidit de triar-prioritzar té el cost de deixar alguna cosa a fora. Tot no hi cap i el temps és el que és! Triar vol dir renunciar.

Com educadors que som, només cal que assegurem que allò que triem és en funció de les finalitats educatives i que ho triem perquè és tan valuós que permet que tots, l'alumnat, conscient del seu procés, i el professorat, volent fer aprendre, les assolim, les finalitats, és clar! que no són altres que aconseguir fer de la nostra, una escola inclusiva i integral.

Feta aquesta reflexió encara algú podria demanar. Com és que, enguany, anem tan lluny? Una Jornada Pedagògica a Olot? Amb la d'escoles que hi ha, no es podria fer més a prop? I tant que sí! Però triar no estalvia esforç; a voltes, en demana més. Deia que, en la selecció, hi ha significació. Per tant, col·lectiu com som i copartíceps d'un projecte educatiu, no creieu que, enguany, hi ha prou motius que fan que la tria sigui un encert ple de sentit?

Sigueu benvinguts!

Ramon Francolí